Adakah anda mengetahui apa itu malam
nisfu Syaaban? Kebiasaannya 15 Syaaban lebih dikenali sebagai malam Nisfu
Syaaban yang mana pada malamnya terdapat banyak kelebihan. ( Nisfu dalam bahasa
arab bererti setengah. Nisfu Syaaban bererti setengah bulan Syaaban. Malam
Nisfu Syaaban adalah malam lima-belas Syaaban iaitu siangnya empat-belas
haribulan Syaaban ).
Malam Nisfu
Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul
Qadr. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi saw tidak tidur pada malam itu sebagaimana yang
disebut dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Al-Baihaqi r.a: Terdapat
hadis Nabi SAW yang menerangkan berkenaan kelebihan malam nisfu Syaaban,
antaranya ialah hadis yang Nabi SAW bersabda yang bermaksud :
“Apabila tiba malam nisfu Syaaban maka
hidupkanlah malam tersebut dan berpuasalah di siangnya, maka sesungguhnya (hari
tersebut) Allah SWT turun (membuka seluas-luas pintu rahmat) ke langit dunia
apabila tenggelam matahari (malam nisfu Syaaban) sehingga terbit fajar
(keesokkan) seraya berkata : Ketahuilah sesiapa yang meminta ampun kepada-Ku
maka Aku akan memberikan keampunan baginya, sesiapa yang memohon rezeki
kepada-Ku nescaya Aku akan memberikannya rezeki dan sesiapa yang memohon
kesihatan (kesembuhan) kepada-Ku akan aku berikannya kesembuhan” Hadis Riwayat Ibnu Majah
Rasulullah saw telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang
dan sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku
melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda saw dan bergerak. Kemudian
aku kembali dan aku dengar Baginda saw berkata dalam sujudnya, “Ya Allah aku
pohonkan kemaafanMu daripada apa yang akan diturunkan dan aku pohonkan
keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kepada Mu daripadaMu. Aku
tidak dapat menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri.”
Maka menghidupkan malam nisfu Sya'ban sama ada
secara berjamaah ataupun secara bersendirian sebagaimana sifat yang
masyhur dikalangan orang ramai dan selainnya adalah perkara yang disyariatkan
dan tidaklah menjadi bid'ah dan tidaklah menjadi makruh dengan syarat tidak
menjadikan amalan tersebut sebagai suatu kemestian dan kewajipan.
1 pandangan:
Good">
Post a Comment