i “JOURNEY OF ISRA’ MIKRAJ” ~ Kelab Al-Azhar Members KUIS

Saturday 23 June 2012

“JOURNEY OF ISRA’ MIKRAJ”

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan seluruh umat Islam yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
       Setiap tahun apabila sampai tanggal 27 Rejab umat Islam diseluruh dunia akan mengadakan majlis sambutan peristiwa Israk dan Mikraj. Israk dan Mikraj berlaku pada 27 Rejab, setahun sebelum Hijrah Rasulullah SAW dari Mekkah ke Madinah.
     Berbicara tentang peristiwa Israk dan Mikraj ini, secara spontan akan terbayang kisah perjalanan Rasulullah S.A.W bersama malaikat Jibril dan Mikail yang boleh dibahagikan kepada dua fasa.
o    01.Israk yakni perjalanan Nabi SAW menaiki binatang Buraq dari Masjidil Haram di Mekah ke Masjidil Aqsa, di Baitulmaqdis, Palestin.



o    02.
         Mikraj ialah perjalanan dari Masjidil Aqsa ke Sidratil Muntaha di langit yang ketujuh. 
       Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah s.w.t telah menunjukkan bukti-bukti  kebesaran-Nya kepada baginda Nabi Muhammad s.w.t.
    Dengan kita mendengar dan menghayati kisah dan cerita yang berlaku di dalam peristiwa Israk dan Mikraj kita perlu mengambil iktibar dan yakin bumi Baitulmaqdis Palestin yang menjadi tempat bermulanya Mikraj Nabi SAW adalah bumi penuh berkah dan terdapatnya Masjidil Aqsa (kiblat pertama umat Islam).

0 pandangan: