i NUZUL AL-QURAN “KITAB ALLAH BUKAN SEKADAR UNTUK DIBACA TAPI DIAMALKAN” ~ Kelab Al-Azhar Members KUIS

Monday, 6 August 2012

NUZUL AL-QURAN “KITAB ALLAH BUKAN SEKADAR UNTUK DIBACA TAPI DIAMALKAN”




Allah s.w.t berfirman yang bermaksud: bulan ramadhan adalah(bulan) yang didalamnya diturunkan Al-Quran, sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai itu dan pembeza(diantara hak dan batil), karena itu, barangsiapa yang berada di dalam bulan itu maka berpuasalah…” (Al-Baqarah: 185).
         17 Ramadhan sering diperingati dan diperingatkan kepada kita setiap tahun bahawasanya pada tarikh ini Allah telah menurunkan Al-quran kepada umat Muhammad s.a.w.
Sekadar renungan buat semua, berapa ramai di antara kita yang membaca Al-quran, akan tetapi berapa ramai juga yang tidak mengamalkannya? kita seringkali menjaga fizikal Al-Quran, tetapi berapa ramai di antara kita yang menjaganya dari sudut mempraktikkan ajaran Al-Quran dan mengamalkannya dalam kehidupan seharian kita. Bahkan yang paling menyedihkan,ada diantara kita yang menolak hukum-hukum Al-Quran sedangkan Al-Quran itu diturunkan sebagai rahmat kepada seluruh alam. Allah dengan tegas mengingatkan golongan seperti ini di dalam al- Quran :
“Perumpamaan orang-orang yang dipikulkan kepada mereka Taurat, kemudian mereka tidak memikulnya (tidak mengamalkan isinya), adalah seperti keldai yang membawa kitab-kitab yang tebal. Amat buruk perumpamaan kaum yang mendustakan ayat-ayat Allah itu. Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang zalim”. (Al-Jumu‘ah:5).

Justeru di bulan yang penuh barakah ini, marilah sama-sama kita menghayati Al-Quran dan mengamalkanya dalam kehidupan seharian kita dan yakinlah bahawasanya Al-Quran adalah petunjuk bagi orang-orang yang bertaqwa, Allah s.w.t berfirman yang bermaksud “kitab Al-Quran ini tidak ada KERAGUAN padanya, petunjuk bagi mereka yang betaqwa” (Al-Baqarah:2).


Maka yakinlah dan berpeganglah dengan sabda junjungan mulia kita Nabi Muhammad s.a.w yang mana maksudnya “ aku telah meninggalkan pada kalian 2 perkara, jika kalian berpegang teguh pada keduanya maka kalian tidak akan tersesat selama-lamanya, iaitu kitab Allah dan sunnah nabinya.
(HR:MUSLIM)

Kesimpulannya, marilah sama-sama kita menghayati nuzul Al-Quran ini sebagai 1 peristiwa besar penuh makna dan hikmah. Membaca al-Quran itu adalah suatu ibadah. Sekarang, bolehlah kita panjangkan ‘membaca’ al-Quran itu kepada menganalisa, menyelidiki dan mencari rahsia ilmu pengetahuan di dalam al-Quran dan seterusnya  memajukan dunia ini dengan Al-Quran...
 persoalanya, kenapa Al-Quran itu tidak dapat memajukan umat islam zaman sekarang sedangkan pada zaman Rasulullah s.a.w  mereka hanya berbekalkan Al-Quran dan As-sunnah sehingga menjadikan diri mereka generasi ulul Albab, adakah ianya berlaku kerana kesilapan kita sendiri??Ya!!kerana kita tidak mengamalkan dan mengaplikasikan isi Al-Quran itu kedalam kehidupan kita...jadi marilah same2 kita berubah ke arah yang lebh baik, dan same2 kita memartabatkan Al-Quran dalam kehidupan kita ini...Sama-sama kita memanfaatkan ramadhan yang berbaki ini, moga di penghujung ramadhan kali ini kita menjadi seorang hamba Allah yang bertaqwa.  Wallahu’alam...






Reaksi Pembaca:

0 pandangan: