i Kenyataan Bersama ALAM-PERMIB Sempena Pilihanraya Negeri Sarawak Ke-11 2016 ~ Kelab Al-Azhar Members KUIS

Saturday 7 May 2016

Kenyataan Bersama ALAM-PERMIB Sempena Pilihanraya Negeri Sarawak Ke-11 2016



[ Kenyataan Bersama ALAM-PERMIB Sempena Pilihanraya Negeri Sarawak Ke-11 ]

BUATLAH PILIHAN YANG BIJAK
7 MEI 2016

1. Dikesempatan tok, semua tengah gago ngundi, Persatuan Mahasiswa Islam Borneo KUIS & Kelab Al Azhar Members KUIS nak ngucap selamat mengundi buat semua mahasiswa KUIS sik kira lah disine berada khususnya nok rah Sarawak ya. 

(Di kesempatan musim mengundi ini, Persatuan Mahasiswa Islam Borneo KUIS dan Kelab Al-Azhar Members KUIS mengucapkan selamat mengundi kepada mahasiswa KUIS negeri Sarawak khususnya dan rakyat Sarawak amnya.)

2. Nak ngundi, harap semua tauklah mileh nakne bagus nakne nisik. Polah la undian dengan bijak kata sidak kl. Kita tok bukan setakat nak ngundi ajak. Tok untuk dirik kita empun juak. Kita bertanggungjawab mileh pemimpin nakne dimaok kita. Semua tok kelak akan ditanyak di akhirat. Jadi, pilihlah dengan tepat n jujo k.

(Ketika mengundi, diharapkan agar kita tahu yang mana perlu dipilih, yang mana tidak perlu. Undilah dengan bijak. Kita bukan sahaja setakat untuk mengundi sahaja, tetapi untuk keperluan diri kita kelak. Kita bertanggungjawab untuk memilih pemimpin yang menguntungkan Islam. Semua itu nanti akan dinilai di akhirat. Jadi, pilihlah dengan tepat dan jujur.)

3. Bertepatan dengan Hadis Rasulullah s.a.w :


حديث عبدالله بن عمر رضى الله عنه، أنّ رسول الله صلّى الله عليه وسلّم، قال: كلّكم راع فمسؤل عن رعيّته، فالأمير الّذى على النّاس راع وهو مسؤول عنهم، والرّجل راع على أهل بيته وهومسؤل عنهم، والمرأة راعية على بيت بعلها وولده وهى مسؤلة عنهم، والعبد راع على مال سيّده وهو مسؤل عنه، ألا فكلّكم راع وكلّكم مسؤل عن رعيّته.
أخرجه البخارى فى ٤٩ كتاب العتق: ١٧ باب كراهية التطاول على الرقيق

Hadits dari Abdullah bin Umar r.a bahwa Rasulullah s.a.w bersabda: 

“Semua kamu adalah pemimpin dan bertanggung jawab atas kepemimpinannya. Seorang pemimpin dan bertanggung jawab atas rakyatnya. Seorang suami pemimpin dalam keluarganya dan bertanggung jawab atas kepemimpinannya. Seorang isteri pemimpin dan bertanggung jawab atas penggunaan harta suaminya. Seorang pelayan (karyawan) bertanggung jawab atas harta majikannya. Seorang anak bertanggung jawab atas penggunaan harta ayahnya. (HR. Al-Bukhari)

3. Ayuh Rakyat Sarawak, TURUN mengundi hari ini, 7 Mei 2016. Jadilah pengundi yang bijak. Semoga Allah memberi hidayah buat kita semua.

Pesanan khas daripada kami :

Muhamad Syazwan bin Mohd Sabri,
Presiden,
Kelab Al-Azhar Members KUIS

Mohd Afifi Bin Abd. Taib,
Presiden,
Persatuan Mahasiswa Islam Borneo KUIS.

0 pandangan: