i KOTA ALEPPO "BERMANDI DARAH" ~ Kelab Al-Azhar Members KUIS

Friday 6 May 2016

KOTA ALEPPO "BERMANDI DARAH"


1. Kami Kelab Al-Azhar Members KUIS menyuarakan bantahan dan kecaman berikutan keganasan yang berlaku ke atas saudara kita di bandar Aleppo, Syria. Kita menyaksikan pertumpahan darah yang terus berlaku dalam beberapa hari ini meskipun terdapat persetujuan gencatan senjata di utara Syria. Kejadian serangan ini telah menyebabkan jumlah kematian meningkat dengan begitu tinggi yang mengorbankan nyawa penduduk, jumlah kecederaan yang terlalu ramai, kemusnahan harta benda dan tempat tinggal. Ini boleh diklasifikasikan sebagai kelakuan jenayah perang yang sangat serius.

2. Rejim Bashaar al-Assad telah membuat persiapan untuk menggempur bandar Aleppo habis-habisan dengan tujuan untuk menawan semula bandar tersebut daripada para pejuang Syria. Hal ini akan menyebabkan keselamatan dan ketenteraman di Bandar Aleppo merosot. Serangan ini harus dihentikan sebagai menghormati tuntutan gencatan senjata yang telah dipersetujui kedua belah pihak antara Kerajaan Bashar al-Assad dan pihak Pembangkang di Geneva pada penghujung Februari lalu yang mana telah disokong oleh Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

3. Tanggal 27 April 2016, Hospital al-Quds, Aleppo telah diserang dengan kejam oleh Rejim Bashaar al-Assad yang membawa kepada sekurang-kurangnya 20 orang maut termasuk satu-satunya doktor pakar pediatrik. Keadaan penduduk Aleppo begitu menyayat hati. Mereka diserang tanpa henti sejak beberapa hari lalu. Kehancuran yang mereka alami begitu dahsyat sehingga bekalan makanan juga hancur musnah.

4. Peranan kita sebagai seorang mahasiswa perlu cakna dan mengambil peduli terhadap isu-isu seperti ini, bertepatan dengan peranan kita sebagai seorang muslim untuk bersama dalam menyuarakan solidariti kita terhadap tindakan jenayah besar ini . Sebagaimana yang telah kita saksikan, Aleppo -sebuah kota sejarah yang diiktiraf- di ambang kehancuran akibat perbuatan kejam manusia. Mana mungkin kita terus berdiam diri memekakkan telinga kanan kiri tanpa berbuat apa-apa. Bersesuaian dengan hadis Rasulullah SAW :

مَثَلُ الْمُؤْمِنِينَ فِي تَوَادِّهِمْ، وَتَعَاطُفِهِمْ، وَتَرَاحُمِهِمْ، مَثَلُ الْجَسَدِ، إِذَا اشْتَكَى مِنْهُ عُضْوٌ تَدَاعَى سَائِرُ الْجَسَدِ بِالسَّهَرِ وَالْحُمَّى
“Perumpamaan kaum mukmin dalam sikap saling mencintai, mengasihi dan menyayangi, seumpama tubuh, jika satu anggota tubuh sakit, maka anggota tubuh yang lain akan susah tidur atau merasakan demam.” [HR. Muslim]

5. Ayuh kita bersama dengan mereka. Meskipun jarak memisahkan kita, tetapi tautan hati sebagai saudara yang beragama Islam tidak pernah menjauhkan kita. Teruskan bermunajat dan berdoa kepada yang Maha Esa agar segalanya dipermudahkan dan diberi kesejahteraan buat penduduk Aleppo khususnya Syria amnya. Sesungguhnya ALLAH SWT Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

'Cakna Merentasi Sempadan Ideologi'
'Dakwah Terpimpin Kesatuan Terjalin'

Lajnah Penerangan & Multimedia,
Kelab Al-Azhar Members 2016.

LIKE | SHARE
Kelab Al-Azhar Members
http://www.fb.com/alamkuis.original

0 pandangan: