i Seruan Presiden ALAM Kepada Seluruh Mahasiswa KUIS Turun Mengundi ~ Kelab Al-Azhar Members KUIS

Wednesday 20 February 2019

Seruan Presiden ALAM Kepada Seluruh Mahasiswa KUIS Turun Mengundi



SERUAN PRESIDEN ALAM KEPADA SELURUH MAHASISWA KUIS TURUN MENGUNDI

1. Firman Allah :

 الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ

Iaitu mereka (umat Islam) yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar. Dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan. (Surah Al-Hajj: 41)

2. Ayat ini menekankan aspek ruhiyyah kepada seorang pemimpin yang beriman kepada Allah, yang mana perlunya seseorang pemimpin yang dilantik itu mempunyai hubungan dengan Allah dengan cara mendirikan solat, menunaikan zakat, serta mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar.

3. Aspek kepimpinan atau disebut sebagai siyasah syar'iyyah amat dititikberatkan dalam Islam. Imam Mawardi berkata: الإمامة موضوعة لخلافة النبوة في حراسة الدين وسياسة الدنيا به Maksudnya: “Imamah atau pemimpin utama adalah menjadi pengganti kenabian dalam mengawal agama dan bersiyasah dunia dengan agama.”

4. Tempoh berkempen pilihan raya KUIS telah tamat, kini tiba masanya iaitu satu proses pemilihan pemimpin kalangan mahasiswa yang mewakili suara-suara mahasiswa. Justeru tidak dapat tidak, pengundian adalah perkara yang wajib ditunaikan bagi melantik kepimpinan dikalangan mahasiswa. Ini selaras dengan kaedah:

مَا لَا يَتِمُّ الوَاجِبُ إِلَّا بِهِ فَهُوَ وَاجِبٌ

_Maksudnya: Perkara yang tidak sempurna satu kewajipan melainkan dengan perkara tersebut maka perkara tersebut adalah wajib._

5. Oleh itu, tanggungjawab memilih pemimpin menjadi tanggungjawab kita bersama sebagai mahasiswa kampus dalam menentukan hala tuju yang akan dibawa oleh pimpinan Majlis Perwakilan Pelajar yang akan dipilih.

6. Justeru, saya mewakili seluruh saff kepimpinan Al-azhar Members (ALAM) mengajak seluruh mahasiswa dan mahasiswi Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor untuk turun mengundi sebagai langkah awal kesedaran politik kampus dan melunaskan tanggungjawab sebagai seorang mahasiswa.

“MELANGKAH BERSAMA ISLAM” 

MOHD IZZUDDIN BIN AZIZ
PRESIDEN, KELAB AL-AZHAR MEMBERS (ALAM).

0 pandangan: